Criticism of Arash Fateh's solo Exhibition in Vista Art Gallery
نقدی بر نمایشگاه آرش فاتح در گالری ویستا
ایستایی چوب و سیالیت فلز در مجسمههای آرش فاتح
فاطمه بهمن سیاهمرد
arash fateh gallery vista 1 چوب در ایستاترین حالت درکل مجموعه و فلز در سیالترین و روانترین و رهاترین چیدمان در کنار هم قرار میگیرند. ماهیت معنایی دو واژهی چوب و فلز در قیاس با هم دچار فروپاشی و از آن دیگرسازی شده است. چوب مفهومی قطعیتر از فلز در مجموعه حجمهای آرش فاتح پیدا کرده و فلز بار سیالیت یک واحد را بر دوش میکشد. مجموعه حجمهایی در چیدمانهایی نامتعارف، ترجیح میدهند تا در تعامل فیزیکی با مخاطب قرار گیرند. هر لحظه با عبور رهگذری میپیچند و میچرخند و از زاویهای نو عرض اندام میکنند.arash fateh gallery vista 17
حجمهایی که هر لحظه آنَش میرود که انرژی ذخیره شده در خود را رها کنند و از هم باز شوند. چوب گرم در همنشینی با فلز سرد در پی القاءِ نوعی از مفهوم تعلیق هستند. عدم قطعیت، رها شدگی و واگذاری به حال خود از بارزترین نمود های بیرونی این احجام هستند. حجم هایی که با انتخاب ظریف متریالی متراکم در قطعی کوچک اغلب در هسته و میانهی پوستهای غیر متراکم (توری فلزی) هم خانه شدهاند. تونالیتههای مختلف خاکستری که از سایههای احجام بر روی دیوار ایجاد میشوند هم در نقطه گذاری و معرفی اثر در مقام یک شبه نقشی کلیدی را باز میکنند.arash fateh gallery vista 4
حجم های فیزیکیای که سعی در باور مجازی و سوق مخاطب به وهم و خیال دارند. فاتح چارچوبهای ساختاری حجم و مجسمه را در معنای گذشتهاش به سخره گرفته و با رویکردهای معاصرش ناایستایی، حرکت و حتی احتمالی از تخریب را در زیر مجموعه ویژگیهای آثارش شماره گذاری کرده. به لحاظ زمانی آثار رو به آیندهای نا معلوم یا بهتر بگویم روح آینده در حرکتند. گاهی موجودات فضاییای هستند که در زمین در حرکتند و مواقعی هوانوردانی در هیبت سفینه فضایی هستند.arash fateh gallery vista 2
اشکال هندسیای پیچ در پیچ، چیده شده در میانهی طولی زمین تا به سقف. هم هستند و هم نیستند. در لحظهای به واسطهی نور غالب در گالری که کمی به زرد و قرمزی میزند، با خود میگویی اینجا شاید شبهی از مریخ و ساکنانش باشد. اما با گذر زمان و رفع هیجانات آنی شوق به اکتشافات در ذهن مخاطب جان میگیرد. هر چند که مجموعه آثار ترکیبی ظریف از ماده را به نمایش میگذارند و در همنشینی با تصایر به نمایش در آمده لحظهای نا معلوم و شاید آشنا را گوشزد میکنند.arash fateh gallery vista 16
اما شاید تمام ولع مخاطب برای اکتشاف را اغنا نمیکند. اینطور بگویم که پیمایش مخاطب در میانهی اینستالیشن فاتح بیشتر سطوح را به نمایش میگذارد و قدم نهادن مخاطب بر روی کف پوش سرامیکی گالری در تضاد با اوهام و بازی خیال و واقعیت زمزمه میکنند که در اینجا شاید رازی نباشد، شاید کل هم زیستان سرزمین فاتح (آثار) سعی در ره نمود مخاطب به سرزمین جان خویشتن هر مخاطب داشتند و شاید هم سخنی دیگر را با ما در میان میگذاشتند. شاید تکرار یک واهه از رسانه یا سطح میتواند یکی از دلایلی باشد که بتوان گفت کلام فاتح در پیکره جنبشی منعقد نشده بود و انتظار آن میرفت که سطوحی عمیقتر را پیش رویمان میگذاشت. در مجموع گویی تمام عناصر زیستی سیاره پیکرههای جنبشی سعی در تعریف خود به تنهایی داشتند و سخنی از ارتباط مابین آن ها به میان نمیآمد یا کمتر دیده میشود و خود این دلیل میتواند این امر را موجب شود که روایتی صورت نگیرد یا داستانی در پس آن زاده نشود.
منتشر شده در وب سایت خبری تحلیلی پژوهشی تندیس